Hieraan ergert Kees van der Spek zich

Kees van der Spek vindt het irritant dat “bijna niemand meer foutloos Nederlands” kan schrijven. De 60-jarige misdaadjournalist deelt zijn frustratie op Instagram nadat hij een mailtje had ontvangen met daarin enkele taalfouten.
“Ergernis van een boomer”, begint Kees zijn bericht. “Een gemiddelde Yahooboy met een vertaalprogramma doet het vaak beter!” Een Yahooboy is de naam voor een Nigeriaanse internetoplichter. In zijn programma’s jaagt hij vaak op dit soort criminelen.
“De ‘hypotheek adviseur’ van de ING kan niet eens zijn eigen functie foutloos onder een mail zetten”, briest hij. “Het is natuurlijk ‘hypotheekadviseur’, één woord!” Ook ergert Kees zich aan het verkeerde gebruik van het woord “jouw”, waar het “jou” had moeten zijn. Daarna somt Kees nog een aantal fouten op. “De rest is ook ronduit een rommeltje. Ok, dat is van me af”, besluit hij.
Terugblik
De misdaadjournalist deelt regelmatig ergernissen op zijn Instagram, maar ook leuke momenten. Zo blikte hij recent terug op beelden van hem uit de oude doos. “Ooit in de jaren 80”, staat er bij de video op Instagram. “Nee, niets veranderd Kees”, schreef een volger. Een ander reageerde zelfs met de volgende vergelijking: “Ik zie je zoon hierin.” En Kees zijn kapsel blijft ook beslist niet onopgemerkt. “Wat een haardos”, schreef iemand ook.




