Koning reageert voor het eerst op foto’s Alexia en Antoon
De gepubliceerde foto’s van prinses Alexia samen met zanger Antoon zijn de afgelopen week hét gesprek van de dag. Koning Willem-Alexander heeft tijdens een werkbezoek in Tilburg donderdag voor het eerst gereageerd op een vraag over de publicatie van foto’s door weekblad Privé.
In een talkshow voor en door studenten noemde hij “persvrijheid en vrijheid van meningsuiting” te belangrijk om “te misbruiken om iemands privacy te schenden en geld mee te verdienen”. De studenten van de talkshow ey! weekly! van Fontys Journalistiek in Tilburg vroegen de koning of hij een rechtszaak gaat beginnen tegen het weekblad Privé, dat de foto’s heeft gepubliceerd. Daarover meer .
Daarop antwoordde hij niet rechtstreeks. Wel zei hij persvrijheid belangrijk te vinden om “misstanden in de maatschappij aan de kaak te stellen” en “de allerbelangrijkste elementen in een democratische rechtsstaat”. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) verwees eerder op vragen over de publicatie in Privé naar de zogenoemde mediacode.
‘Mediacode, weg ermee!’
De mediacode bestaat sinds 2005 om de persoonlijke levenssfeer van leden van het Koninklijk Huis te beschermen. Buiten bij de hogeschool stond bij aankomst en vertrek van de koning een man tegen de code te protesteren. Op zijn bord stond “Koninklijke Kliek Mediacode weg ermee”.
In de mediacode staat dat publicatie van “foto’s en video’s die de privésfeer betreffen” onrechtmatig kan zijn. Evert Santegoeds, hoofdredacteur van de Privé, heeft laten weten nog niets van de RVD te hebben gehoord naar aanleiding van de gepubliceerde foto’s. twijfelde hij nog om de foto’s te publiceren, maar na gesprekken met juristen kon hij dit “primeurtje” niet laten gaan.




