Sébas Diekstra walgt van Philip Freriks: ‘Het was echt respectloos’
Sébas Diekstra is extreem afgeknapt op Philip Freriks. Hij vindt dat de oud-presentator van De Slimste Mens zich ooit heel respectloos heeft gedragen in een talkshow. “Daarom zat ik nooit in De Slimste Mens.”

Het is overduidelijk dat Sébas Diekstra een advocaat is die niet vies is van de schijnwerpers. We zagen hem op een gegeven moment zelfs zitten in Ranking the Stars. Toch zegt hij vaker nee, benadrukt hij in de Weekend. “Ik heb veel programma’s afgewezen. Zoals De Slimste Mens, dat was vooral omdat Philip Freriks het presenteerde.”
Nare ervaring
Waarom heeft Sébas een hekel aan Philip? “Ik heb ooit een nare aanvaring aan een talkshowtafel met hem gehad over de zaak Ivana Smit. Dus toen ze me uitnodigden voor dat programma, dacht ik: zolang hij daar zit, ga ik dat niet doen.”
De strafpleiter kan het niet uit zijn geheugen krijgen. “Hij was toen alleen met zichzelf bezig en toonde weinig respect voor een te jong overleden vrouw.”
Spijt van Ranking?
Hoe dan ook: heeft Sébas spijt van Ranking the Stars? Nee, zegt hij. “Ranking vond ik altijd leuk, en mijn vrouw ook. Het werkt relativerend. Dus: waarom niet? Dan vindt men er maar wat van.”
Smaakt het naar meer? “Niet per se. Het is ook een cultuur waarvan je moet houden. Victor Vlam zei het treffend: ‘Mensen op tv worden aapjes. En zo voelt het ook wel. Ik vond het leuk om een keer mee te doen, maar ik ben slachtofferadvocaat. Dat blijft mijn focus.”




